Winkels beginnen dit jaar vroeg met de uitverkoop, omdat hun magazijnen vol zitten met extra ingekochte voorraad uit vrees voor niet leverbare producten. Het gaat vooral om non-food producten.

Dat meldt De Telegraaf dinsdag. Volgens retailexpert Dirk Mulder van ING zitten veel winkelorganisaties met onverkochte voorraden, mede omdat ze inkopen op basis van geautomatiseerde verkoopdata.

„Groothandels en winkelorganisaties hebben te lang vertrouwd op de algoritmes en verkoopgegevens uit de vorige periode. Online spelers als bol.com, Zalando of Amazon hebben het algoritme te laat vervangen door ervaren inkopers van vlees en bloed. Gevolg is dat de uitverkoop vroeg begint dit jaar”, zegt hij in de krant.

Tijdens het herstel van economieën in de coronapandemie, was de vraag naar producten groot. Tegelijk liepen logistieke ketens vast waardoor producten niet leverbaar waren. Om te voorkomen dat ze niet konden leveren, hebben winkels eerder dit jaar flink ingekocht.

Echter, inmiddels zitten we met een energiecrisis en een ongekend sterke inflatie. Consumenten zijn daardoor geneigd minder uit te geven. Vooral bij grote aankopen zijn consumenten voorzichtiger.

Winkels doen inmiddels wel aan risicomanagement, zegt Patric Hanselman van Modint, de organisatie voor ondernemers in kleding, interieur, tapijt en de textielbranche, in De Telegraaf. Volgens hem wisselen moderetailers minder vaak van collectie en wordt er scherp onderhandeld.

LEES OOK: Hoge inflatie maakt consument extreem negatief over het doen van grote aankopen